כל מה שחייבים לבדוק כשרוכשים דירה!

ברק הלוי

ברק הלוי

מהנדס בניין

מומחה בדק בית, ביקורת מבנים, פיקוח וליווי הנדסי

רגע לפני שקונים דירה חדשה, ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם חייבים לבדוק!

החלטתם לקנות דירה חדשה או דירה יד שניה, מזל טוב!

ישנן מספר בדיקות שמוכרחים לעשות על ידי בעל מקצוע וחלקן אפילו בעצמכם.

במאמר זה נציין את הליקויים שעלולים להתעורר ויש לשים לב.

אם כן, מה כוללת בדיקת דירה:

  1. אינסטלציה– מערכת באינסטלציה בדירה חדשה לרוב תהיה תקינה, אך ליקויים יכולים להתבטא בכך שזרם המים מוחלש, רעשים בעת פתיחת ברזים ושאיבת מים לקויה בשל שאריות בניה שמצאו דרכם אל הצינורות. מרכיבים אלו הם בחזקת אחריות קבלן ויש לבדוק אותם טרם האכלוס ולכל היותר בשנה הראשונה של קבלת הדירה. כאשר מדובר בדירה יד שניה– בדיקות אלו חיוניות כיוון שיתכנו צינורות חלודים, מפוצצים, נוזלים, ברזים לא תקינים. בכדי להבחין באלו ניתן להסתכל על אריחי הדירה במקלחות ובמטבח, נזילות בגג הבית, צבע מתקלף. ליקויים אלו יכולים להוריד את ערך הנכס בזמן ביצוע העסקה ויש לקחת זאת בחשבון. הבעיה המרכזית שיכולה להתעורר הנה רטיבות– אין להקל ראש במצב זה, למשל: רטיבות יכולה לנבוע  מהיסודות בדירות קרקע ועלויות תיקון והחלפה יכולות להגיע למאות אלפי שקלים.
  2. חשמל– מערכת החשמל מהווה נושא מרכזי כיוון שהחשמל פרוס בכל הדירה ומהווה פקטור חשוב בתפקוד היום יומי של חייכם. כאשר מדובר בדירה חדשה בדיקה מקיפה תסייע באיתור חוטי חשמל חשופים/רופפים, חיבורים הפוכים של מפסקים, ארון חשמל באם תקני המותאם למוצרי החשמל העתידים בדירה. בבואנו לבדוק דירה יד שנייה- ייתכנו נפילות חשמל כיוון שמפסקים שהותקנו בארון החשמל הישן לא מתאימים לצרכים המודרניים, ייתכנו חיבורים שנעשו לאורך השנים על ידי אנשים לא מקצועיים ובכך הדירה חשופה לתקלות ברמה מסכנת חיים.
  3. איטום הנכס– וידוי של טיב חומרי האיטום והתקנתם תעזור במניעת נזקי דליפת מים אל הנכס, יש לבדוק את הבידוד של הגג בבית פרטי ובבתים רבי קומות את האיטום שבין הדירות, תתפלאו לשמוע אך לא פעם נתקלנו בדירה חדשה שבעת הניקיון הראשוני זלגו מים לדירה שמתחתיה. בדירות יד שנייה קשה מאוד לשים את האצבע לבד ולהבין אם הקיר מסויד בהרבה שכבות ברבות השנים או שמדובר בכיסוי חוזר על נזילות מהחלונות ואפילו במרתף הבית.   
  4. בטיחות הנכס– כאן אתם נכנסים לתמונה שימו לב! זה חשוב! ליקויים בטיחותיים כגון: ריצוף שבור, מעקות בטיחות לא תקינים, סורגים רופפים, דלתות עקומות, סוגרים נתקעים ועוד מחייבים טיפול ראוי ואין להקל ראש.

  

כיצד נדע לזהות את מקור הליקויים?

בכל פעם שאתם ניגשים לקנות מוצר ואפילו במאות שקלים בודדים אתם מוודאים את טיבו, ערכו בשוק ובמידה והתעוררה בעיה תרוצו להחליפו או לדרוש כספכם בחזרה.

ובכן בקנייה דירה כל אלו חשובים אפילו יותר כיוון שלא נוכל לגשת לחנות ולהחליף את הנכס.

לכן רצוי להיוועץ עם איש מקצוע אשר יבצע בדק בית, הבדיקה תתבצע לכלל הנכס ועל פי קריטריונים שנקבעו מראש.

לאנשי מקצוע בתחום  בדק הבית  יש מכשור מתאים, ידע נרחב והיכולת להבדיל בין הליקויים השונים ולעדכן אתכם ביסודיות הבדיקה שנעשתה.

הבדיקה האובייקטיבית היא זו שתתן לכם את האו קי לקניית הנכס בראש שקט, חיסכון עתידי בשיפוצים וכמו כן בהוצאות נוספות שלא תכננתם.

*האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין או בעל מקצוע והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

כתיבה ועריכת תוכן: יוני נינה אברג’יל 18דיגיטל