דיירים בפרויקט פינוי בינוי – מה הזכויות שלכם?

פינוי בינוי
ברק הלוי

ברק הלוי

מהנדס בניין

מומחה בדק בית, ביקורת מבנים, פיקוח וליווי הנדסי

רבות אנו שומעים על פרויקטים של “פינוי בינוי”, פרויקטים שמתרחשים בבניינים רבים סביבנו, אם לא ברור לכם מה פשר המונח, או אינכם מודעים להשלכות, לתהליך ולזכויות המגיעות לכם במהלכו, הרשו לנו לסבר את אוזניכם.

פרויקט “פינוי בינוי”, הינו סוג פרויקטים אשר התחיל לראשונה ב1998, על ידי משרד השיכון והבינוי, והינו כל פרויקט בו הוחלט להרוס מבני מגורים ישנים מסוימים, ולבנות במקומם מבנים חדשים אשר ישמשו כבנייני מגורים. על פרויקט מסוג זה ניתן להכריז על פי צו ממשרד הבינוי אשר יהיה תקף עד לשש שנים מיום הוצאתו.

מה המטרה?

ישנן מספר מטרות למהות הפרויקט, ראשית, הוא מהווה חלק ממדיניות של “התחדשות עירונית” בערים, ובאמצעותה ניתן למעשה לבצע שימוש יעיל יותר בקרקע ולפתח איזורי מגורים ישנים.

הדבר מושג על ידי הריסה של המבנים הנוכחים ובנייה מחודשת של בניינים במקומם.

סיבה נוספת היא על מנת להגדיל את זכויות הבנייה ולבנות מספר רב יותר של דירות באותו השטח.

איך זה עובד?

בדרך כלל מדובר בתכנית שיוצאת לפועל על ידי יזמים מסוימים, אשר יוצרים קשר עם הרשויות ועם דיירים בבנייני מגורים, אך ייתכן ולמעשה הדיירים יהיו אלו שיוציאו לפועל את התכנית לכך.

כלל הדיירים של הבניין חותמים על הסכם לביצוע פרויקט בינוי, בהסכם זה, הדיירים מקבלים התחייבות מהיזם האחראי על הבניה, לקבל דירה מחודשת, בגודל גדול יותר מהדירה שהייתה ברשותם בבניין.

תפקידו של היזם הוא להרוס את המבנה הקודם בו גרו הדיירים ולבנות במקומו מבנה חדש עם דירות חדשות למגורים וסביבה חדשה, ובנוסף לכך מוסיף למבנה קומות נוספות על מנת להוסיף דירות שיהיו בבעלות היזם. היזם מקבל את רווחו ממכירה או השכרה של הדירות הנוספות שבנה.

מה יוצא לכם מזה?

ראשית, על מנת להתחיל את הפרויקט, על כלל הדיירים להתחייב להעביר את הזכויות על הדירה לידי היזם, ובתמורה היזם מתחייב להעביר לידי הדיירים דירות מחודשות באותו גודל או גדולות יותר מהדירות הישנות, בבניין החדש שייבנה במקום הישן.

לאחר חתימת החוזה, הדיירים מתפנים מהבניין, וכל בעל דירה זכאי לדירה חדשה בבניין האמור לאחר שיבנה.

הדירה המגיעה לכם על פי התקן, הינה דירה בעלת חדר אחד נוסף מלבד החדרים שהיו בדירתכם הישנה  – ממ”ד או מרפסת, או שטח בהיקף דומה לאלו.

הנכם זכאים לתשלום שכ”ד לאורך כל הליך הבניה שיועבר אליהם מדי חודש, ותשלומי ארנונה.

אתם זכאים לכיסוי מלא של כלל העלויות הכרוכות בפינוי שלכם, כולל תשלום דמי שכירות חודשי במהלך שהותכם מחוץ לדירה לצרכי הבינוי החדש.

כמו כן, בבניין תהיו זכאים למעלית וכניסה מחודשות, ולסטנדרטים עמידים וחדשים כמו בתמ”א 38.

למי זה נוגע?

אם אתם בעלי דירות או חנויות במבנה בו מתוכנן פרויקט פינוי בינוי.

כשוכרי דירה אין לכם עניין בפרויקט מאחר והתמריצים שמתקבלים אינם נוגעים לכם באופן ישיר, זכותכם לקבל התראה מס’ חודשים מראש, בד”כ חודשיים, אודות תכנון הפרויקט, על מנת לאפשר לכם למצוא מקום חליפי למגורים.

מה אם אני לא מסכים?

התכנית עצמה, בנויה כך שתעניק לדיירים פיצוי הולם ותמריצים מסוימים על מנת שיראו לנכון לשתף פעולה עם ביצוע התכנית בבניינם, אולם דייר המסרב באופן שאינו סביר לעסקת הפינוי בינוי או דורש תנאים בלתי הגיוניים לצורך הסכמתו, בעת ששאר הדיירים האחרים מעוניינים ומשתפים פעולה, נדרש בזאת לשאת אחריות ולפצות את שאר הדיירים בגין הנזקים שנגרמים מעיכוב או ביטול העסקה.

ישנם פירוטים בחוק מתי סירוב של דייר הוא סביר ולא סביר, לדוגמא אם העסקה אינה משתלמת מבחינה כלכלית, או שתנאי הבנייה לא מותאמים למגבלותיו של דייר, או שלא הוצעו לדייר מגורים אלטרנטיביים לתקופה של הפרויקט, מדובר במקרים סבירים לסירוב.

במקרים בהם נקבע שסירוב הדייר אינו סביר, הדייר המסרב נותר חשוף לתביעות משפטיות בגין נזיקין מצד הדיירים האחרים, שהסכימו לעסקה, ועלול להיות מחויב על ידי בית משפט בתשלום כספי לדיירים.

רוצים לדעת עוד?

אנו בהנדסה חדשה זמינים לכל שאלה ומענה ועומדים לרשותכם במידה ואתם צריכים עזרה בשירותים בענייני בנייה, פיקוח, ומידע אודות הנושאים הללו.  


*האמור באתר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין או בעל מקצוע והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

כתיבה ועריכת תוכן: יוני נינה אברג’יל 18דיגיטל